Bouwen in hout is tijdloos. Er zijn de onmiskenbare voordelen op vlak van isolatie, oppervlaktebesparing en duurzaamheid, maar de grootste troefkaart is het altijd aanwezige warme gevoel in de woning. Dat we overtuigd zijn van ons product, blijkt uit het feit dat vele medewerkers en onderaannemers hun eigen Mi Casa bouwden, in totaal al een vijftiental. Zo ook onze consulenten Karen Deprez en Pascal Van De Keere. “Voor ons maken de details het geheel. Alles moet kloppen.”
Jullie verkopen niet alleen Mi Casa’s, jullie wonen ook zelf in een van onze woningen.
Karen: “Als ik thuis kom, is het alsof er een warm deken op mij neerdaalt. Je moet een Mi Casa bezoeken (kijkwoning) om het te kunnen begrijpen. Vergelijk het met deze metafoor: plaats in hetzelfde huis een parketvloer in plaats van tegels en het gaat meteen gezelliger ogen. Stel je dan even voor dat je vollédige woning in hout is. Dan begrijp je vanzelf waar die charmevolle uitstraling vandaan komt.”
Pascal: “Tel daar nog eens bij op dat onze woningen tijdloos zijn. Een Mi Casa doorstaat de tand des tijds wonderwel. Vergelijk dat met een traditioneel woning van twintig jaar oud en die zal al snel het label ‘op te frissen’ krijgen.”
Karen: “Mijn woning staat er al sinds 2007. Vijftien jaar geleden, maar als mensen voor het eerst op bezoek komen, krijg ik vaak nog de opmerking: ‘Ah dat is hier een nieuwbouw?.’ Tijdloos is dus het minste wat je kunt zeggen.”
Was een Mi Casa-woning de logische stap omdat jullie beiden al voor de firma werkten?
Karen: “Integendeel. Hoewel ik het toffe woningen vond, zag ik mezelf er initieel niet in wonen. Ik heb een architecturale achtergrond. In onze opleiding lag de focus op minimalistisch, strak en modern. Uiteraard wilde ik dat ook voor mijn eigen woning, maar ik kreeg de Mi Casa-microbe te pakken. Modern en Mi Casa gaan wél samen. We hebben de sfeer en het warme gevoel behouden, en de buitenkant is strak en modern.”
Pascal: “Als architect had ik de Mi Casa-verkaveling in Waregem nog zelf getekend, maar ik had geen seconde gedacht dat ik er zelf zou wonen. Ik wilde namelijk in mijn geboortestad Brugge blijven. Op een dag carpoolde ik met Jean-Luc Lidou, de oprichter van Mi Casa, naar Waregem. Tegen dat we aankwamen, had hij ei zo na een huis aan mij verkocht (lacht). Op mijn bureau lag er een post-it: Smoorken nummer 8 met de prijs erbij.”
Je ging overstag, terwijl ook jij die moderne insteek had vanuit je opleiding.
Pascal: “Initieel wilde ik ook minimalistisch en modern, maar ik werd verliefd op het Smoorken en het Mi Casa-gevoel. Iedereen die twee minuten binnen was in onze woning, was verkocht door de beleving. Modern zou ik nu zelf niet meer willen, ik vind dat veel te steriel. Toen de lokroep van Brugge te groot werd, wilde ik enkel terug keren op voorwaarde dat we een Mi Casa-woning zouden bouwen. Intussen is onze Mi Casa dichtbij Brugge een feit. We zijn rotsvast overtuigd van ons product.”
Karen: “Mocht ik nog eens bouwen, dan zou ik zelfs nog meer de typische Mi Casa-stijl benaderen. Die tijdloosheid is echt een meerwaarde.”
Hoe zijn jullie in de verkoop gerold?
Karen: “Allebei waren we eerst projectleider. Die technische achtergrond helpt ons om de rest van het dossier voor te bereiden. De klant plukt daar de vruchten van. Wij zijn dan ook geen typische verkopers. Wij gaan echt ver voor onze klanten en zijn pas tevreden als zij zich perfect in het plan en het budget kunnen vinden.”
Pascal: “Dankzij die achtergrond voelen wij ook perfect aan wat de klant wenst en kunnen we dat omzetten in een plan en een prijs die past in het verhaal van de klant. We verkopen als het ware met onze buik. In 95% van de gevallen is ons eerste plan er ‘boenk’ op. Bij die andere vijf procent kunnen we zelf bijsturen. Het kost ons meer inspanning, maar net daar halen we onze voldoening uit.”
Hoe voelen jullie aan wat iemand wenst?
Karen: “Vaak weet een klant zelf nog niet goed wat hij precies wil, maar weet hij wel ongeveer welke stijl of toont hij ons Pinterest-foto’s. Door de juiste vragen te stellen achterhalen we wat belangrijk is. Wij tekenen wat de klant zelf zoekt, maar niet zelf kan vertalen naar een passend plan. Na één gesprek weet ik al hoe het eruit moet zien. Vervolgens zoeken we hoe we de puzzel tussen wensen en budget kunnen laten kloppen.”
Pascal: “Onze grote sterkte is onze eerlijkheid. Wij maken niemand blaasjes wijs. Bij Mi Casa krijg je een glasheldere offerte en word je achteraf niet verrast door meerprijzen. Wij zien onszelf als een vertrouwenspersoon. Wij zouden nooit iets verkopen als we voelen dat de klant niet rotsvast overtuigd is. Dat maakt dat het altijd oprechte warme ontmoetingen zijn als we mensen terugzien.”